Hei kirjoittaja, lue!
Jokaiselle, joka vakavammin kirjoittamista haluaa tai suunnittelee,
oivaa lukemista on Anneli Kannon Kirjoittamassa. Tarjolla on kannustusta,
rohkaisua ja jalat maassa -tyyppistä opastusta. Varsinkin sinä sellainen
kirjoittaja, joka rimpuilet ison ja tavoitteellisen tekstin kanssa, kokenut ja monipuolinen kirjailija
osaa neuvoa sinua aina alkuideoinnista kirjan julkistamiseen asti. Romaanin
kirjoittaminen tarkoittaa alttiiksi asettumista, antautumista muutokselle,
tuntemattomalle polulle lähtemistä. En tiedä, kuinka tässä käy ja mitä tästä
seuraa, mutta menen silti. Se vaatii valtavasti rohkeutta.
Kirjoittamassa ohjasi minut lukemaan myös aihetta sopivasti
täydentävän, Kirsi Pehkosen vuonna 2018 julkaistun kirjan Käsikirjoituksesta
kirjaksi. Miten kirjailijat muokkaavat tekstiään? Siinä ei haahuilla
inspiraation hämyisillä lähteillä, vaan käydään suoraan tekstin muokkaamisen työhön. Haastatelluilla
11 kirjailijalla on kullakin omat tapansa työstää ja hioa. Yksi osoittautuu
tarkkojen suunnitelmien luojaksi, toinen syytää heti valmista tekstiä. Uuden
ja yhä uuden version editoiminen on toisinaan raskasta, mutta onneksi on
olemassa myös se kaunokirjallisuuden salaperäisempi puoli.
Kirjassa haastatellun Sirpa Kähkösen sanoin: Kaunoteoksessa rivien välissä saa
olla vaikka kuinka paljon, jopa sellaista, mitä kirjoittaja itsekään ei oikein
tiedä. Jotain mikä tekstiä ajaa eteenpäin, tekee siitä merkitsevää, säteilevää.
Kertojan maltti ja kätkemisen taito, se on korkeampi oppimäärä tässä työssä.
Eikä kirjoituskirjoja lukeakseen tarvitse olla keskellä oman suurromaanin luomisprosessia. Kaunokirjojen lukijalle kirjailijoiden tapoihin tutustuminen tuo kiinnostavan lisän lukukokemukseen, niin monenlaista joutuu kirjailija miettimään ja tekemään kirjaansa valmiiksi saattaessaan.
Ketju se vain jatkuu ja jatkuu
Toissa viikolla kehuin Tommi Melenderin esseitä ja niistä
lähtevää lukemisen ketjua. Ensin luin Don DeLillon Valkoisen kohinan ja pian
sen jälkeen sain kirjastosta Jenny Erpenbeckin romaanin Päivien loppu.
Lukiessa tunnen harvoin kylmiä väreitä, mutta nyt kävi niin Päivien lopun
viimeisillä kymmenillä sivuilla. Tämä vaihtoehtoisten elämien kirja ei ole millään
muotoa helppoa tai hauskaa luettavaa, mutta kun kirjan on antanut rakentua loppuun, antanut sattuman muovaamien
kohtaloiden toteutua (tai jäädä toteutumatta), käynyt läpi koko 1900-luvun mittaisen mahdollisen elämän, olo on täysi ja silti levoton.
Luin myös alankomaalaisen Herman Kochin vasta
suomennetun teoksen Suomen päivät. Kuhistaanhan siitä tietysti täällä
meillä: Miten tuleva kirjailija koki puolivuotisensa Pohjois-Karjalan perukoilla
1970-luvun alussa? Mitä hän muistaa ja mitä nuo muistot merkitsevät? Mutta tässäpä tuleekin
ähäkutti-hetki: Ei voi tietää. Kirjailija saa sanoa mitä huvittaa. On-niin-jännää-kuulla-mitä-muut-meistä-ajattelevat-meistä-suomalaisista ei ole tässä se oleellisin juttu, vaan kirja kertoo kirjailija Kochia muistuttavan nuoren miehen kasvusta äidin kuoleman jälkeen.
Ja vielä sitä, tätä ja tuota
Matkustamaan ei pääse, mutta lukemaan pääsee. Lue vaikka Minna Eväsojan Japani-kirja Melkein geisha, niin tulet varmasti hämmästymään nyky-Japanissa yhä noudatettavista perinteistä. Tai lue pieni mutta asialtaan painava Mohsin Hamidin romaani Fundamentalisti vastoin tahtoaan. Jos et halua kauas, käy kokemassa Lapin sota naisten silmin Johanna Laitilan Lilium regalen kautta. Tai jos haluat tanakasti pysyä tutuilla kulmilla Helsingissä, lue Anni Saastamoisen Sirkka.
Kovasti olin kuullut kehuttavan ruotsalaisen Alex Schulmanin kirjoja. Sain ensin käsiini kirjan Unohda minut, jossa kirjailija kertoo elämästään alkoholistiäidin poikana. Ja päämäärätön kanavapujottelu tv:n ääressä johti minut aivan sattumalta näkemään eilisiltana 40 minuutin pätkän kirjailijan haastattelusta (Minun totuuteni, Anna Hedenmon keskusteluohjelma, löytyy onneksi Yle Areenasta). Nyt en malttaisi odottaa, että pääsen lukemaan Schulmanin toista perheen historiaan liittyvää teosta, Polta nämä kirjeet.
W. G. Sebald on minulle tärkeä kirjailija. Kumma kaiho, historian mystiset kiemurat, paikkojen lumo, himmeät valokuvat siellä täällä. Huimaus on kirjailijakirja sekin, Stendhalista Kafkan kautta Sebaldiin. Mitä lapsuus vuoristokylässä on merkinnyt Sebaldille? On sanottu, että Sebaldin kirjoja on vaikea luokitella (esseetä, matkakertomusta, tutkimusta, kaunoproosaa). Minusta ne on helppo luokitella: ne ovat ihania.
Toukokuussa kesä lopulta tulee, aina. Tänä outona keväänä päivien, viikkojen, kuukausien ja vuodenaikojen mukana on ollut vaikea pysyä. Nyt taitaa olla kesäkuu. Lukeminen saattaa vähentyä toukokuisesta, kun tulee enemmän liikettä arkipäiviin. Ehkä sisäpihan kalalokkikin saa pian hautomisensa haudottua.
Hyvää lukemiskesän alkua!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti